Millî Eğitim Bakanlığının Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ve İklim Değişikliği Eylem Planı doğrultusund “Çevre, Afet, Risk Azaltma ve Eğitim Projesi (ÇARE)” kapsamında hazırlanan bu çalışma, ortaokul öğrencilerimizin çevre ve iklim okuryazarlığı ile afet bilincini küçük yaşlardan itibaren kazanmalarını hedeflemektedir. Dünyamızın karşı karşıya olduğu iklim krizi ve çevresel sorunların her geçen gün arttığı bu dönemde, çocuklarımızın bilinçli, duyarlı ve çözümün parçası olabilen bireyler olarak yetişmesi en büyük önceliğimizdir. Amacımız, öğrencilerimizin sadece bilgi sahibi olmalarını sağlamakla kalmayıp aynı zamanda sürdürülebilir yaşam pratiklerini benimseyen, doğal kaynakları koruma sorumluluğu taşıyan ve çevresel sorunlara karşı çözüm odaklı düşünebilen bireyler olmalarını desteklemektir. Bu kapsamda, Bakanlığımızın İklim Değişikliği Eylem Planı’nda belirlenen yedi temel başlık etrafında kapsamlı bir yapı oluşturulmuştur. Bu başlıklar; eğitim kurumlarında farkındalık ve bilinçlendirme çalışmaları, iklim değişikliği sonucu oluşabilecek afetler ve alınabilecek önlemler, enerji verimliliği ve enerji tasarrufu, su kaynaklarının korunması ve su verimliliği, hava, su ve toprak kirliliği, geri dönüşüm, sıfır atık, iklim değişikliğinin çevre ve halk sağlığı üzerine etkileridir. Her bir ana konu için, öğrencilerin farklı öğrenme stillerine hitap edecek, onların aktif katılımını teşvik eden, yaparak yaşayarak öğrenmeye ve keşfetmeye dayalı öğrenme prensiplerine uygun olarak sınıf içi, açık hava ve atölye etkinlikleri titizlikle geliştirilmiştir. Etkinliklerin her biri, öğrencilerin yaş grubu, gelişim düzeyi ve içinde bulundukları çevresel bağlamlar göz önünde bulundurularak pedagojik esaslara sıkı sıkıya bağlı kalınarak yapılandırılmıştır. Bu çalışmalar aracılığıyla ortaokul öğrencilerinin; çevre ve iklim değişikliği konularında derinlemesine bilgi edinmeleri, doğal kaynakların korunması ve verimli kullanılmasına yönelik bilinç geliştirmeleri, afetlere hazırlık ve risk azaltma konularında farkındalık kazanmaları, çevresel sorunlara karşı eleştirel düşünme ve çözüm odaklı analiz becerilerini geliştirmeleri, nihayetinde ise toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eden, çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmeleri hedeflenmektedir. Bu kılavuzun, çevre ve iklim okuryazarlığını artırarak yeni nesillerin daha yaşanabilir ve sürdürülebilir bir dünya kurmasına katkı sağlaması beklenmektedir.